ضایعات الکترونیکی اصفهان

خرید ضایعات

خریدار ضایعات کامپیوتر اصفهان

خرید ضایعات الکترونیکی اصفهان

قطعات الکترونیکی - recycle electeronic
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قطعات الکترونیکی

شناخت قطعات الکترونیکی فایلی میباشد مناسب برای افراد مبتدی که به دنیای الکترونیک علاقه مند شدند و میخواهند وارد این دنیایی سرگرم کننده و لذت بخش شوند این افراد نیاز هست در قدم اول شناخت خوبی از قطعات الکترونیکی، عملکرد،کاربرد و ساختمان آنها پیدا کنند.در فایل شناخت قطعات الکترونیکی به بررسی کامل قطعات الکترونیکی به همراه تصویر میپردازد قطعاتی شامل : مقاومت و انواع مقاومتها، خازن و انواع خازن ها،دیود و انواع دیودها، سلف،ترانزیستور و انواع ترانزیستورها و کاربرد قطعات الکترونیکی پرداخته است.

مقاومت :

مقاومت جسم هادی دو سری است که در مقابل عبور جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان میدهد و ولتاژ دو سر آن متناسب با جریان عبوری از آن میباشد.در واقع هر هادی الکتریکی از خود در مقابل عبور جریان الکتریکی مقاومت نشان میدهد که بسته به میزان این مقاومت جریان عبوری از آن هادی محدود میشود البته پارامترهای دیگری مانند طول هادی و میزان سطح مقطع آن نیز در مقدار عبور جریان موثر میباشد واحد اندازه گیری مقاومت اهم است. در الکترونیک مقاومت را با حرف R (ابتدای کلمه Resistor) نشان میدهند. 

خازن :

خازن وسیله الکتریکی میباشد که اثر خازنی در مدار ایجاد میکند. اثر خازنی خاصیتی میباشد که مقداری از انرژی الکتریکی به صورت میدان الکترواستاتیکی ذخیره میشود و بعد از مدتی آزاد میشود.در واقع خازن کار ذخیره سازی انرژی الکتریکی بصورت میدان الکترواستاتیکی انجام میدهد.ساختمان خازن از ورقه های هادی که بین آنها عایق قرار دارد تشکیل شده است .واحد اندازه گیری خازن فاراد میباشد.

دیود :

دیود وسیله ای است که جریان الکتریکی را از یک جهت عبور میدهد و در جهت دیگر در مقابل جریان از خودش مقاومت بسیار بالایی نشان میدهد دیود دارای دو سر به نامهای آند و کاتد میباشد.در جهت موافق (بایاس موافق) یعنی اینکه پلاریته مثبت منبع تغذیه به سر آند دیود متصل شود و پلاریته منفی منبع تغذیه با سر کاتد دیود متصل شود.در دیودهای معمولی ولتاژی که باعث هدایت جریان میشود حدود 0?6 میباشد یعنی ولتاژ اعمالی در بایاس موافق باید بیش از این مقدار باشد تا دیود شروع به هدایت جریان از خود نماید.

سلف :

سلف یا سیم پیچ قطعه ای میباشد که به وسیله پیچیدن سیم به شکل حلقوی ساخته شده است و میتواند انرژی الکتریکی را بصورت میدان الکترومغناطیسی در خود ذخیره نماید. سلف برخلاف خازن که الکتریسیته را بصورت میدان الکترواستاتیکی ذخیره میکرد عمل میکند یعنی الکتریسیته را بصورت میدان الکترومغناطیسی در خودش ذخیره میکند و بعد از مدتی میتواند آن را آزاد نماید.واحد اندازه گیری سلف هانری میباشد.

ترانزیستور :

ترانزیستور یک قطعه الکترونیکی میباشد که از سه پایه به نامهای امیتر ، بیس و کلکتور تشکلیل میشود ترانزیستور های از نیمه هادی های با نام سلسیوم و یا ژرمانیوم میسازند . ترانزیستورها عملکرد های متفاوتی در مدار دارند که بستگی به نظر طراح مدار دارد از جمله کاربردهای ترانزیستور مانند تقویت کننده جریان یا تقویت ولتاژ ، به عنوان منبع جریان و یا منبع ولتاژ ثابت و یا کلید زنی (قطع و وصل)  در مدار میتوان نام برد.


معرفی قطعات الکترونیک اکتیو (active) و پسیو (passive)

 
 
در این مقاله به توضیح قطعات الکترونیکی فعال (active) و منفعل (passive) میپردازیم.

 

قطعات الکترونیک فعال (active) و منفعل (passive)

به صورت کلی قطعات الکترونیک به در دسته اصلی اکتیو (فعال) و پسیو (منفعل) تقسیم میشود . تفاوت های زیادی در کار ایین دو دسته از قطعات وجود دارد. در این مقاله قرار است تا به توضیح این دو نوع قطعات و تفاوت آن ها بپردازیم و سپس در ادامه به توضیح اینکه کدام قطعات الکترونیک از این دو نوع میباشند .

منظور از قطعات الکترونیک فعال یا active چیست؟

 

قطعات الکترونیکی فعال یا اکتیو (active) به قطعاتی گفته میشود که میتوانند جریان برق را کنترل کنند . اکثر برد های مدار چاپی (pcb) دارای حداقل یک قطعه فعال هستند. برخی از قطعات الکترونیک فعال شامل : ترانزیستور ، لوله های خلاء ، یکسو کننده های تحت کنترل سیلیکون هسستند.

قطعات الکترونیکی منفعل یا passive چییست؟


قطعات الکترونیک منفعل قطعاتی هستند که تواناییی کنترل جریان را با استفاده از یک سیگنال الکتریکی دیگر را ندارند. برخی از قطعات الکترونیک منفعل یا passive شامل خازن ها ، مقاومت ها ، القاگر ها ، ترانسفورماتور ها  و دیود ها میباشد.

تعرف ساده

به توضیح ساده تر قطعات الکترونیکی که نیاز به منبع انرژی خارجی دارند قطعات اکتیو و قطعاتی که احتیاج به دریافت انرژی نداشته باشند را قطعه passive میگویند.

حال به تعریف برخی مفاهیم میپردازیم.

مقاومت چیست؟


مقاومت یک قطعه الکترونیکی میباشد که در برابر جریان الکتریکی مقاوم است. مقاومت یک قطعه منفعل است که برای کنترل و یا منع جریان الکتریکی در یک مدار الکتریکی میباشد.

خازن چیست؟

خازن یک قطعات الکترونیکی منفعل میباشد که میتواند انرژی را در یک میدان الکتریکی بین یک جفت هدایت شونده به نام صفحات خازه ذخیره میکند. فراید ذخیره انرژی در خازن با عنوان شارژ کردن خازن شناخته میشود. خازن ها بر اساس ظرفیت آن ها طبقه بندی میشوند. خازن ها همچنین برایی تخشیص بین سیگنال های فرکانس بالا و فرکانس پایین مورد استفاده قرار میگیرند . طیف گسترده ای از خازن ها در دسترس هستند که از جمله آن ها میتواند خازن الکترولیتی ، خازن های پایه موازی و خازن های مکانیکی نام برد.

دیود چیست؟

دیود مانند یک شیر یکطرفه برای برق میباشد ، دیود ها جریان برق را فقط در یک جهت اجازه به حرکت میدهد.

اکثر دیود ها دارای یک خط رنگی در یک طرف جهت نشان دادن جریان یا جهت آن ها هستند.طرف منفی معمولا سفید است.

مدار یکپارچه (IC) : مدار های یکپارچه مجموعه ای از چندین مدار هستند. Ic ها در طیف گسترده ای از بسته ها و اندازه های موجود هستند و برنامه ی کاری IC ها بسته به نوع آن ها متفاوت است.

ترانزیستور چیست؟


ترانزیستور یک دستگاه نیمه هادی است. ترانزیستور ها یکی از بلوک های اصلی بنایی مدار در تلفن های همراه ، رایانه ها و چندین چند دستگاه الکترونیک دیگر است. یک ترانزیستور دارای قابلیت پاسخ بسیار سریع و در تعدادی از توابع از  جمله تنظیم ولتاژ ، تقویت ، سوئیچینگ ، مدولاسیون سیگنال و نوسانگر ها استفاده میشود. ترانزیستور ها ممکن است به صورت جدااگانه بسته بندی شوند یا میتوانند بخشی از یک مدار مجتمع باشند. برخی از IC ها دارای یک ملیارد ترانزیستور در یک منطقه بسیار کوچک هستند .

قطعات الکترونیک

اجزا الکترونیک در دو نوع فعال و غیر فعال ، اجزای اصلی هر برد مدار چاپی میباشد. هر دوی آنها نقش حیاتی در عملکرد هر وسیله ی الکترونیکی را بازی میکنند . قطعات الکترونیک در نظر گرفته شده جهت اتصال به یکدیگر معمولا به لحیم کاری به یک برد مدار چاپی (PCB) مورد استفاده قرار میگیرد.